Miért van szükség arculatra?
Egy vállalatnak a külvilág felé mindig hibátlannak, következetesnek és bizalomkeltőnek kell mutatkoznia. A küldött jeleknek egységesnek kell lenniük, és ez az egységesség – a vállalat megjelenése – az egyik legfontosabb tényező egy márka felépítésében.
Olyannyira, hogy a vizuális jelek összességét saját névvel illették meg: arculat. A marketing őshazájában, Amerikában sok éves hagyománya van a vállalati arculat felépítésének. Elég, ha csak olyan mamutcégeket említek, mint a Coca-Cola, McDonald’s, Nike.
Ma már nem csak a multik kiváltsága a vállalti arculat (már hazánkban sem), egyre több cég ismeri fel a profin felépítette arculatban rejlő piaci előnyöket. Fontos, hogy a kialakított arculatot a következetesen alkalmazzuk, mind a nyomtatott, mind az online felületeken is.
Amikor valaki ránéz a vállalat honlapjára, majd ezután találkozik például egy szóróanyaggal, és tudattalanul összekapcsolja a két megjelenést, akkor jól végeztük a dolgunkat. Bárhol és bármilyen formába jelenjen is meg, egyértelműen beazonosíthatónak kell lennie cégének.
Mit jelent az arculat?
Az arculat a külső vizuális elemek és egyéb, állandósult vállalati jegyek rendszerét jelenti. Főként grafikai elemekből, szín- forma és térbeli elemekből álló következetesen megvalósított rendszer, amelyet az arculati kézikönyvben rögzítenek. Az arculati kézikönyv tartalmazza, hogyan kell kinéznie pontosan a logónak, milyen Pantone színek találhatók a logóban, illetve pontosan rögzíti, hogy néz ki a cég arculati elemeinek sora, vagyis a:
- névjegy,
- levélpapír,
- honlap,
- hirdetések, apróhirdetések (pl. személyzetis hirdetések),
- cégtábla, irányító táblák,
- cégautó, stb.
Mik az arculat előnyei?
- Egy átlagos embert Magyarországon több, mint 2.000 reklámimpulzus ér naponta (ez a szám folyamatosan növekszik). Ennek – akármilyen hihetetlen – 90%-a az észlelési küszöb alatt, marad, azaz elvész! Egy jó arculat segíti a cégét kiemelkedni ebből a bődületesen nagy reklámzajból.
- Az arculat az első helyeken szerepel, amivel vevői találkoznak (nem is tudatosan). Ezért nem mindegy milyen benyomásuk keletkezik vevőknek.
- Az arculat bizonyítványul szolgál a cég igényességéről, hozzáállásáról, megnyilvánulásáról.
- Egy elismert vállalati arculathoz jobban kötődnek a munkavállalók.
- B2B partnerek nagyobb bizalommal közelednek a cég felé
- Nem szükséges minden megkezdett projektnél új arculatot kialakítani,a szabványosítással pénzt spórol meg.
Kezelhetem úgy az arculatot, mint egy befektetést?
Igen, az arculat nem öncélú, hanem a cég értékesítési rendszerének a része, segíti a marketing kommunikációt, segíti az eladást.
Hogyan készül az arculat?
Minden arculat alapja egy, a cég identitását hordozó logó megtervezése, melyet minden esetben egy hosszabb megbeszélés előzi meg, mely során pontos képet kaphatok a cég tevékenységi köréről, marketingjéről, konkurenciájáról, a vezetés egyedi elképzeléseiről. Ezek adnak támpontot a tervezés elkezdéséhez.
Ezután következik a véglegesítés és elkezdődhet a további arculati elemek, a névjegy, levélpapír elkészítése, majd természetesen az összes céges felület – weboldal, katalógus, szórólap, plakát, hirdetés, autó dekoráció stb. – arculathoz igazítása.